Velg en side

Hvordan bruke hue?

12.nov, 2020 | SAL 1

Jeg har hatt litt lyst til å se nærmere på undervisningsopplegget «BrukHue» som er utarbeidet av Telenor i samarbeid med blant annet Røde Kors. Dette er et fantastisk undervisningsopplegg som er laget for ungdomstrinn og mellomtrinn. De har ett undervisningsopplegg kalt «Hvem ødela livet til Klara?» som blant annet går inn på dette med deling av nakenbilder blant ungdom.

Men undervisningsopplegget «Sladrehank» er mer rettet til mellomtrinnet og passer mer til min utdanning og praksis. Jeg er usikker på om jeg vil bruke undervisningsopplegget i min mappeoppgave, men jeg vet jeg vil bruke det i praksis senere. Dette opplegget går ut på at elevene skal forsøke å svare for elevene i en interaktiv opplevelse. Dette kan være med på å styrke elevenes digitale kompetanse i form av at de lærer noe om hvordan man kan bruke digitale verktøy på en sosialt akseptabel måte. Vi må blant annet diskutere med elevene om gaming, og aldersgrenser som mange må forholde seg til.

I følge UDIR står det dette:
«Utøve digital dømmekraft innebærer å følge regler for personvern og vise hensyn til andre på nett. Det handler om å bruke strategier for å unngå uønskede hendelser og å vise evne til etisk refleksjon og vurdering av egen rolle på nett og i sosiale medier.»

 

Undervisningsopplegget «Sladrehank» vil jeg si treffer på alle disse punktene. Det er et interaktivt opplegg som gjør så elevene blir motivert mens de svarer på oppgaver som kanskje ellers ikke ville vært enkelt å svare på. Det gjør også så elevene kan føle seg mer «inn» i fortellingen, slik at det føles mer nært og virkelig. Jeg har selv prøvd meg på gjennomgangen av opplegget og syntes det var enkelt å føle seg som eleven i historien. Jeg gleder meg til å bruke dette opplegget i praksis! 🙂

Link til opplegget: